When the race is over...

Underbara Penny =). Det går framåt för var dag, hon börjar vänja sig sakta men även om det verkar som hon smälter in så bra så måste man komma ihåg att hon varit här så kort tid, det tar ett tag innan dom kommer in i sin nya tillvaro och utvecklar sin "nya" personlighet. Man vill prova på allt med henne, åka buss, t-bana, flänga hit och dit men vi måste hejda oss och ta allt i lugn takt. Hon har svårt att rasta sig, håller sig väldigt länge. Inte så att hon försöker kissa men att det inte går utan hon provar inte ens, hon bara håller sig. Nr 2 går lite bättre men det är inte mkt oftare, så det är väl egentligen det största problemet nu, man vill ju inte att hon ska hålla sig.

Vi är inte så oroliga för vi var dessutom på en hälsokoll igår för att kunna försäkra henne. Var supernervös att dom skulle hitta nått knas eller att hon skulle få hundra reservationer och vi inte skulle kunna behålla henne men hon var sååååå duktigt hos vetten. Resan dit ska vi dock inte tala om, vi kom sent, jag körde fel och höll på o spy av stress. Men väl inne (dock inte så jättetrevlig vett) på södra djursjukhuset så kändes allt bra. Hon fick reservation på tänderna pga mkt tandsten och några lösa tänder samt att hon mjällade!? Det är bra att dom ger reservation för det för det kan ju vara en allergi men jag är inte orolig, det var troligtvis lite stressmjäll för hon va inte mjällig när hon kom och hon kliar sig inte alls så det är något jag inte ens nojjar för, och tänderna visste jag att dom skulle säga nått om men oftast går sånt ändå inte på försäkringen. Man får fixa dem, vi har redan till hos tandläkare på albano om en månad och med rätt mat och vård så ska det ordna sig så hon får fräsch och fin mun och inte har ont eller svårt o äta. Är glad att dom inte kmr dra massa tänder för det tycker jag verkar sjukt att ha en tandlös hund som knappt kan äta lixom.

Det var lite läskigt för eftersom jag är van vid breeze som kunde nypas när man tog i henne så var jag nojjig att hon skulle hugga mot vettenför man har ju inte riktigt lärt känna henne i alla situationer än och det skulle ju varit så pinsamt men fan hon sa inte ens nått när vetten stoppade upp handen i hennes rumpa, hon bara stod där och var lite obekväm men inte skrikig eller bitig, känns jätteskönt. Hon är en sån hund man kan handskas med väldigt fysiskt. Klappa, lyfta. Främlingar kan hälsa, hon är absolut inte skygg för rörelser eller nervig och inte skällig eller pipig, en skön omväxling från Dina som är så himla verbal.

Kollade upp haltandet för vi har varit nojjiga att hon ska ha nått stort fel på sig men troligtvis är hon bara otränad eller har sträckt sig för veterinären klämde och kände, böjde och tryckte och hon hittade ingenting, ingen smärtreaktion och det har inte jag heller hittat hur mkt jag än stretchar och undersöker så förhoppningsvis ordnar det sig med tiden annars får man ta en röntgen och se om det syns något där. Men det går iaf på försäkringen =)

oj vad mkt hund det blev men  det är så mkt nytt och kul =)

Igår var jag och red för första gången. Skitkul o va i stallet men vad van man är vid lite mindre djur, blev lite osäker först vilken aproach man ska ha till hästarna. Med hundarna är man ju så mkt försiktigare och mjukare och till skilldnad från hundar som man ger space så är det nästan bättre att hälsa nära och ha mkt kroppskontakt. Men jag tror jag har en fördel för man är ju rätt mjuk men kan ändå vara bestämd men det är svårt för hästarna kan ju inte kommandon på samma sätt som hundar. Det var ovant men kul. Jättefint litet stall. Har bara övningskört förbi där för flera år sen men när jag åkte dit så var det som jag varit där hundra gånger, hittade direkt. Tog bara 12 min från edsmountain så det är perfa. Fick rida en ponny som hette major. Han var lite tjurig som ponnysar brukar vara men det gick bra. Fick lära mig sadla o tränsa från grunden för det kan jag inte och sen red vi ute i paddock i en grupp på kanske 8 st, mest äldre kvinnor, eller ja typ bara äldre kvinnor...och sen jag. Och min ridlärare visar sig vara en stamkund från Ica som brukar komma o köpa färdigmat sent på kvällarna, nu förstår jag varför. Hon var bra iaf,sträng men bra. Blev lite besviken att Major skulle ridas efter vår lektion för jag hade gärna stannat och borstat o fixat med honom och supit in god hästdoft lite till =). Finns även en palomino färgad häst i stallet, blev genast min favvo och kärlek vid första ögonkastet så förhoppningsvis när man blir lite duktigare så kanske man får prova honom. Men fan va fysiskt krävande ridning är, jag var helt slut. Först tyckte jag en timme lät lite, men efter nästan en timme undrade jag om vi någonsin skulle sluta för dagen för jag var toksvettig och slut i benen men det är ju så det ska vara, det ska ju vara en form av träning och mental belöning i ett.

oj vad mkt djurprat men det är ju så underbart.

later


Kommentarer
Postat av: Marre

Vad roligt att det går framåt med vovven och det gick bra att rida! Var glad att du rider med old folks, jag har 16-åringar i min grupp som tycker dom är så mycket mer än alla oss andra bara för dom hänger där jämt och är med på klubbtävlingar osv. (det var jag också när jag var liten lix.) Hoppas dom tog hand om dig väl!



Du... jag hittar inte din mailadress någonstans! Jag har nämligen skydda min blogg och jag skulle vilja skicka in en inbjudan till dig så du kan läsa den om du vill ;)



Kraam

2010-08-24 @ 22:26:04
Postat av: miriam

ha ha, åh jag förstår vad du menar med häst-kidsen, bara för att dom har massa fritid och inte jobbar och har räkningar. Som sagt, dom kommer dit en vacker dag oxå de små mohahaha. Mmmmh de va ju inte värsta varma välkomnandet men helt ok, känns ju inte som att nån var direkt expert, då skulle de ju inte gå i nybörjarkurs men de har visserligen ridit en termin redan så lite efter e man ju.



Min mejl: [email protected]. Ja jag vet, lite pinsam adress men min kompis ordnade den lite random när jag var 16 ha ha.



kram

2010-08-25 @ 23:04:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0